De reis naar Chiang Mai

9 januari 2018 - Chiang Mai, Thailand

6-1-2018
Na een goede nacht, gingen we rond 9:30 beneden in ons hostel aan de tafel zitten. Nog geen minuut later stond er een compleet ontbijt voor ons neus. Een bordje rijst met heel pittig gekruid varkensvlees, een gebakken ei erop en een glas zoete limonade en een schaaltje watermeloen ernaast. Een pittig ontbijt. We komen steeds vaker ďingen tegen waar we 'even aan moeten wennen'. Zo ook de geuren in Bangkok. We waren voornamelijk in het centrum geweest en daar is de geur niet heel aangenaam. Gewoon vies. We noemden het stiekem gewoon al 'de stinkstad'. Toen we naar het treinstation wilden om een ticket voor de nachttrein te kopen, zijn we in de tuk tuk gestapt. Een leuke ervaring, lekker scheuren door de stad. De lucht die we toen inademde kan niet goed zijn voor een mens. 'S middags hadden wij een fietstocht gepland staan met het van oorsprong Nederlandse bedrijf 'Co van Kessel'. De tour duurde vijf uur en we fietsten onder leiding van onze gidsen 'Eve' en 'Yo-ko'. De groep bestond uit acht Nederlanders en twee Polen. Nou mogen jullie raden welke twee er voor geen meter konden fietsen ;). Met die fietstocht hebben we zeker ook de schoonheid van Bangkok gezien. We fietsten Door de smalste straatjes van Chinatown met zo ongeveer 6 man per vierkante meter. We fietsten Door de green-area waar je een mango- bananen- en kokosboom in één foto kon schieten en de locals aan het werk zag. We zijn langs tempels gefietst waar de monniken de tuinen aan het onderhouden waren En raceten in een boot Door het water. Af en toe fietsten we Door smalle straatjes waar de locals buiten het centrum wonen. Iedereen begroet je vriendelijk en kinderen lachen als je hun high five beantwoordt. Een fietstocht die we niet hadden willen missen en een mooie afsluiter van Bangkok. Na 'S avonds nog een leuke kroeg met Coverband te hebben bezocht, gingen we slapen.

7-1-2018
'S morgens vroeg zijn wij met de trein en onze Backpacks naar Ayutthaya gegaan. Dit was eeuwen geleden de hoofdstad van Thailand en dit plaatsje staat bekend om zijn vele tempels en ruïnes. We genoten van de treinreis. Langzaam weg uit Bangkok en steeds meer natuur. Na twee uur kwamen we aan en leek ons het een goed idee om fietsen te huren! We kregen een kaartje en hoopten van elkaar dat de ander wél kon kaartlezen. Dit bleek niet het geval en toen we op pad werden gestuurd, bleek het dat we gewoon over de lokale 80km weg moesten fietsen. De auto'S, brommers, tuk tukS en trucs scheurden maar net aan ons voorbij. Wonder boven wonder vonden we na een paar keer stoppen, omrijden en vloeken, toch de tempels. Wat bijzonder om te zien! Heel indrukwekkend. We waren alleen zo moe, warm en bezweet dat we ons kleedje hebben neergelegd onder een boom en daar minstens drie uur zijn gaan chillen. Op de terugweg gingen we langs de 7/11 (supermarkt) om op zoek te gaan naar fatsoenlijk ontbijt voor in de nachttrein. In het schap stond nog één zakje met zes sneeën brood. Wij blij! Ook een potje aardbeienjam meegenomen. Na dat Thaise ontbijt was iets westers toch wel weer fijn. We hebben op het station gegeten en tot ongeveer 21:30 gewacht op de nachttrein. De nachttrein was leuk om mee te maken. Onze stoelen werden veranderd in een bedje en boven werd een bedje uitgekapt. We zaten mooi op Marit'S bed beneden met de gordijnen dicht chips te eten en te kletsen. Erg gezellig. Het bovenbed was erg krap en het licht ernaast bleef de hele nacht aan. Toch heb ik verrassend lekker geslapen! 1,5 uur voor aankomst hebben we lekker brood met jam gegeten en genoten van het uitzicht waarbij we de zon op zagen komen en steeds verder de jungle inreden. Volgende bestemming Chiang Mai!

8-1-2018
We merken meteen dat we Chiang Mai een veel relaxetere stad vinden dan Bangkok. De omgeving waar wij zitten is rustiger, gemoedelijker en gezelliger. Bij binnenkomst in ons hostel Doi Doo Dao zien we een ontbijt op tafel staan met pannenkoekjes, fruit, eieren, koffie en thee. We weten meteen: hier zitten we goed! We worden vriendelijk ontvangen Door eigenaar 'La' en merken dat er veel andere Nederlanders zijn waar we gelijk mee in gesprek komen. We hebben een relaxed dagje gehad en hebben gewandeld (dit keer lukte het kaartlezen) door de stad. 'S avonds zijn wij met 15 man uit het hostel gaan eten. La had dit georganiseerd. Erg gezellig! Hij had ook geregeld dat we naar een 'ladyboy show' gingen. Dit vonden we minder leuk. We wisten niet zo goed wat we hiervan moesten denken. Op naar de volgende dag met heeeeeele mooie dingen op het programma. Daar zien jullie later meer van!

Groetjesssss

1. Jolanda Beekhuizen:
    9 januari 2018
    Leuk Jelke, ga zo door met je reisverslag. Weten we wat je allemaal beleefd. Groetjes uit Oudesluis
  2. Ria Stevens:
    9 januari 2018
    Het avontuur is nu echt begonnen. Ziet er heel leuk uit. Dus lekker genieten!
  3. Paulien Steenvoorden:
    11 januari 2018
    geweldig Jelke, wat een mooie verhalen en leuke foto's . Dat is genieten met volle teugen !!! xxx